Sprzedaż samochodów luksusowych - doskonały rok w Auto Fit

Segment premium to najszybciej rosnąca kategoria sprzedaży aut w Polsce. W tym roku osiągnął ponad 20-procentowy wzrost. Po dwóch dekadach także Polaka stać na to, aby większą uwagę zwracać na segment i markę.

– To jest rynek, który najbardziej dynamicznie rośnie pod względem liczby sprzedanych samochodów w Polsce – mówi Marcin Kłosiński z Auto Fit. – Już początek roku był dla Nas bardzo dobry, ale kolejne miesiące były jeszcze bardziej udane.

Prawdziwym hitem sprzedaży w tym roku okazały się dwie pozycje, zamawiane w różnych konfiguracjach. Mowa o Range Roverze Vouge oraz Audi A8/S8. Najwiekszą niespodzianką było pojawianie się w ofercie Auto Fit modelu LWB - przedłużanej wersji Range Rovera. Auto powstało z myślą o konkurowaniu z nową klasą S Mercedesa.

"Range" ma w tylnej, wydłużonej o 14 cm, części nadwozia zamontowane dwa indywidualne fotele, każdy wyposażony w elektryczne sterowanie i funkcję masażu – mówi Marcin Kłosiński.- Sprzedalismy w tym roku dwa modele z literką L, wyprzedziliśmy tym samym oficjalne, Polskie przedstawicielstwo marki Land Rover.

Dzisiejszy klient jest ukierunkowany – wie czego chce.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się auta zaliczane do kategorii samochodów ultraluksusowych. To pojazdy warte ponad 600-700 tys. zł. Wielkość tego rynku w Polsce kształtuje się w granicach 200 aut rocznie – są to zarówno kupione w Polsce nowe samochody, jak i importowane z zagranicy.

Jak podkreśla Marcin Kłosiński, rynek aut luksusowych i ultraluksusowych to segmenty odporne na wahania koniunktury gospodarczej. Przykładem jest kryzysowy dla branży motoryzacyjnej rok 2008, kiedy własnie Jaguar i Land Rover notowały wzrosty sprzedaży.

– Z rozmów z naszymi klientami, a często są to właściciele biznesów, wynika, że oni odkładają wówczas decyzje zakupowe w swoich firmach, wstrzymują się z wymianą floty, natomiast niekoniecznie oszczędzają na własnych zakupach. Niezależnie od tego, czy jest to kryzys, czy dobra koniunktura, są gotowi kupić samochód luksusowy" – mówi Marcin Kłosiński z Auto Fit.

Klienci marki coraz częściej poszukują aut wyposażonych w większą gamę gadżetów, które – jak wyjaśnia Kłosiński – zwiększają przyjemność użytkowania samochodu. Dobrym tego przykładem jest kolejny bohater z list sprzedaży samochodów w Auto Fit - Audi A8/S8 – niekwestionowany lider tego roku, jesli chodzi o ilość innowacyjnych rozwiązań technicznych. "W ofercie, właśnie ku jak największemu zainteresowaniu klienta, posiadamy nadal w naszej bazie blisko 50 różnych modeli topowej odmiany Audi" – mówi Kłosiński. W tym samochodzie zastosowano kilka nowinek technicznych, m.in. wykonane w technologii LED nowatorskie kierunkowskazy, które stopniowo się zapalając, wskazują kierunek skrętu, oraz LED-owe reflektory z systemem doświetlania zakrętów opartym na danych z GPS i żaluzjami zasłaniającymi wybrane punkty świetlne, w razie wykrycia przez kamerę innego pojazdu.

Auta supersportowe wypierane przez luksusowe SUV'y.

Co z najbardziej egzotycznymi samochodami ? - Nie stanowią dla Nas "egzotyki" – śmieje sie Kłosiński. W tym roku szczęśliwych nabywców znalazły m.in. Audi R8 Spyder z motorem 5,3-litra czy chociażby bardzo widowiskowy Mercedes SLS AMG. "Warto przy tym wspomnieć, iż duży odsetek stanowiły pojazdy roczne lub dwuletnie" – wspomina Marcin Kłosiński. Tak naprawdę żaden obszar segmentu Premium nie jest dla Nas tajemnicą, choć nie ukrywam że w obecnej chwili, ciągle trwa moda na SUV'y – oprócz wspomnianego Range Rovera bardzo często drzwi salonu opuszczają BMW X6, Mercedesy GL czy Porsche Cayenne.

Często jest tak, że kiedy widzimy na ulicy samochód, który nie ma na tylnej klapie oznaczenia modelu i wielkości silnika, to znaczy, że to jest najtańszy samochód z danego modelu, z najmniejszym silnikiem. W Polsce cały czas mamy do czynienia z sytuacją, kiedy samochód jest symbolem statusu, w związku z tym trzeba mieć samochód duży, a niekoniecznie dobrze wyposażony, z dobrym, dużym silnikiem – to obecny główny trend, choć są wyjątki. Szczęsliwego nabywcę właśnie w Auto Fit znalazł unikalny i niezwykle rzadki Range Rover Long w stylizacji Startech – jednego z czołowych, nadwornych tunerów Brytyjskiej marki. Zdecydowanie wyróżniający się z tłumu, nie tylko emblematami.

Agresywny body kit składa się z nowych zderzaków, progów, dyfuzora i spojlerów. Nietrudno zauważyć też szerokie nadkola oraz nowe, ogromne felgi. Dzięki temu auto prezentuje się jeszcze lepiej, choć to oczywiście kwestia gustu – mówi Marcin Kłosiński – wielu klientom bardzo podoba się "seryjny" Range Rover w odmianach Vouge oraz Sport.

Czy tylko półka Premium ?

"Nie" – stanowczo zaznacza Kłosiński. Świetnym przykładem są samochody średniej klasy, które też szybko znajdują klientów. Jedną z czołowych marek nie związanych z luksusem było Subaru – klienci kupowali szczególnie model Outback i to z topowymi jednostkami benzynowymi. Dość spory procent stanowi sprzedaż aut Niemieckich – rynek "średniej półki" poszukuje Volkswagenów (Touran, Golf lub Passat) a coraz częsciej klienci szykają w średniej klasie np. dobrze wyposażonych Insigni. Takie też sprzedawaliśmy w roku 2014. Jednak na tą chwile segment aut luksusowych jest naszym piorytetem – twierdzi Kłosiński.

 

Według eksperta, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego, dobra sprzedaż samochodów luksusowych w bieżącym roku to przede wszystkim zasługa zakupów ze strony klientów instytucjonalnych. Pokazuje on też że grupa potencjalnych klientów marek premium wciąż rośnie a trend ten będzie się utrzymywać.

 

 

 

Podsumowując i patrząc na sprzedaż w segmencie premium, widać, że Polakom żyje się dostatniej. W "Auto Fit" o 100 proc. zwiększyła się sprzedaż pojazdów typu AMG, czyli usportowionych Mercedesów – Trend jest bardzo zdecydowany w kierunku pojazdów zindywidualizowanych, bo AMG to znaczy „one man one engine”. Nasi klienci bardzo lubią również auta z Monachium z literką M – prym tu wiedzie 560-konne M5 – twierdzi Kłosiński. "To był dla Nas dobry rok, i mamy nadzieje że to prognostyk na kolejne sukcesy i rekordowe sprzedaże".

 

BCh / Zdj. Auto Fit 

Tagi: