32 lata od debiutu PEUGEOTA 205 !

PEUGEOT 205: Kurczę, dziś go spotkałem pod salonem Peugeot'a. 205-tka, szczególnie GTi to przełomowy pojazd, tańsza alternatywa dla Golfa GTi. Przed 205 Peugeot był uważany za najbardziej konserwatywnego producenta spośród francuskich marek, który potrafi wytwarzać tylko wielkie luksusowe sedany takie, jak 504 i 505. Sukces 205 leży w głównej mierze w przejęciu przez Peugeota firmy Simca w 1978 roku, która posiadała doświadczenie w tworzeniu małych samochodów. Zajmijmy się jednak bezpośrednio wersją GTI: były trzy odmiany, dwie oparte o silnik 1.6 o mocach 105 i 115 KM i ta "wisienka" na torcie: benzynowe 1.9 o mocy 130 KM. Pozwoliło to rozpędzić ważącego 800 kg Peugeota do 203 km/h przyśpieszając do 100 km/h w 7,8 sekundy. Samochód przy tym prowadził się znakomicie, jego zawieszenie pozwalało na pewne i zachowawcze panowanie nad autem. Przy tym wszystkim samochód sprawiał ogromną frajdę. Kolejny kamień milowy motoryzacji, który spopularyzował modę na tzw. hot-hach'e - niewielkie miejskie samochody z charakterem. 205 to 15 lat rynkowego żywota i blisko 5,3 miliona sprzedanych samochodów. Na rynek wypuszczono blisko 50 różnej maści wersji limitowanych, z których szczególnie mogę polecić luksusowe Roland Garros. Jeszcze większa ciekawostka to blisko 200 konna odmiana Turbo 16.

BCh

 

Tagi: