Opowieść o Polskiej limuzynie - Warszawa 210 w Trójmieście 5 października.

Postanowiliśmy przybliżyć sylwetkę głównego bohatera, zbliżającego się wielkimi krokami „VII Pokazu Aut” na zakończenie sezonu motoryzacyjnego w Trójmieście. Impreza tradycyjnie odbędzie się w zabytkowej Kuźni Wodnej w Gdańsku Oliwie już 5 października – trwa obecnie casting na pojazdy, które pojawią się na terenie muzeum. Warto pojawić się, choćby, dlatego że oprócz mnóstwa ciekawych aut klasycznych, pojawi się wyjątkowy prototyp – polskiej, reprezentacyjnej limuzyny.

Dokładnie w 1961 roku powołany został zespół do opracowania samochodu – przyjęto robocza nazwę WARSZAWA 210. Miało to być auto sześcioosobowe, przeznaczone przede wszystkim dla administracji państwowej. Sylwetka tego auta wzorowana była na ówczesnym Fordzie Falconie. Nowoczesne, samonośne nadwozie zawieszono z przodu na kolumnach McPherson, wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych. Z tyłu zastosowano resory piórowe. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra napędzał koła tylne poprzez sterowane hydraulicznie sprzęgło i czterostopniową skrzynię biegów. Powstała także jednostka czterocylindrowa 1,7 litra. Prawdopodobnie powstały dwa prototypy. Jeden zachował się do dziś, drugi podobno wywieziony został w tajemnicy za wschodnią granicę. To tylko domysły, o których dziś można dywagować. Jest również wersja, iż drugi prototyp był tylko nadwoziem.



Od amerykańskiego wzornika Warszawa 210 różniła się wieloma szczegółami, m.in. w konstrukcją silnika. Na tle krajowej motoryzacji była pierwszym samochodem, wyposażonym we wspomniane kolumny McPhersona (których zresztą też Falcon nie posiadał), użyte w przednim zawieszeni ‒ w tylnym pozostał resor piórowy. Polskiej konstrukcji był również dwuobwodowy układ hamulcowy i to kolejne novum, bo Warszawa 210 otrzymała go jako pierwsze polskie auto.



Pierwszy jeżdżący prototyp, napędzany sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2510 cm3 był gotowy już pod koniec 1964 roku. Silnik sześciocylindrowy dał rewelacyjne wyniki w testach drogowych: samochód prowadził się znakomicie, z łatwością uzyskiwał prędkość 150 km/h, bez drgań, cichy, zarówno przy wolnej, jak i szybkiej jeździe. Nie stwierdzono też żadnych poważnych błędów konstrukcyjnych.

Pokaz premierowy WARSZAWY 210 odbędzie się 5 Października w Kuźni Wodnej w Gdańsku – to oddział Muzeum Techniki i Przemysłu z Warszawy, współorganizatorem wydarzenia jest również „YOUNGTIMERS Trójmiasto".

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik

4-suwowy, 4 (lub 6)-cylindrowy rzędowy

Pojemność skokowa

1700 (lub 2500) cm3

Moc

57 (lub 85) KM

Usytuowanie / napęd

podłużnie z przodu / tylni

Wymiary dł./szer./wys

-

Rozstaw osi

-

Rozstaw kół P/T

-

Liczba drzwi / miejsc

4/6 (3+3)

Hamulce P/T

tarczowe/bębnowe

Zawieszenie

Przód: kolumny McPherson, tył: resory piórowe półeliptyczne

Pojemność bagażnika

ponad  400 l

Ogumienie

14"

Zużycie paliwa

8-10 l (9-12 l) / 100km

Masa

ok. 1200 kg

V max

135-140 (160) km/h

Bartłomiej Chruściński / Zdj. archiwum. 

Tagi: