W mediach nieustannie słyszymy o podwyżce cen paliw, zwłaszcza benzyny i diesla. Ci, którzy wyposażyli swoje auto w gaz, mogą cieszyć się z tego, że na stacjach paliw wydają mniej. Mimo że LPG również drożeje, sekwencyjne instalacje gazowe wciąż są opłacalne, co zdecydowanie wpływa na ich popularność również w Polsce.
Co to LPG?
LPG (ang. liquefied petroleum gas) to zarówno paliwo wykorzystywane do zasilania urządzeń grzewczych, jak i paliwo silnikowe, tak zwany autogaz. Ma wiele zastosowań zarówno w domu, jak i w przemyśle różnego typu. LPG uzyskuje się jako produkt uboczny przy rafinacji ropy naftowej oraz ze złóż gazu ziemnego. Zazwyczaj odbywa się to na początku uruchamiania nowego odwiertu.
Instalacja gazowa sekwencyjna – schemat
Sekwencja LPG jest dość prosta w budowie. Wśród podstawowych jej elementów wyróżnić należy zbiornik, który znajduje się w bagażniku w przypadku zbiornika walcowego lub w miejscu, w którym powinno znajdować się koło zapasowe, jeśli mówimy o zbiorniku toroidalnym. Zbiornik jest bezawaryjny, a jego homologacja trwa 10 lat. Po upływie tego czasu butlę należy przedłużyć lub wymienić ją na nową.
Za pomocą przewodu miedzianego o średnicy zazwyczaj 6 mm (w przypadku silników o dużych pojemnościach i mocy 8 mm) gaz umieszczony w butli dostarczany jest do komory silnika, w którym łączy się z elektrozaworem, znajdującym się pod reduktorem lub zintegrowanym w obudowie reduktora. Schemat instalacji gazowej sekwencyjnej prowadzi nas następnie do filtra fazy ciekłej, który znajduje się w elektrozaworze. LPG bowiem ma postać płynną przed reduktorem. Wymianę filtra należy wykonywać co około 10 tys. km, chociaż najczęściej już po 5–6 tys. km filtr ten jest zabrudzony.
W reduktorze gaz podgrzany gorącą wodą, pochodzącą z układu chłodzenia, ulega rozprężeniu do ciśnienia około 1–1,5 bara. Gaz rozprężony przechodzi do filtra fazy lotnej, którego wymiany dokonuje się co około 10–15 tys. km. Następnie przechodzimy do wtryskiwaczy gazowych, które należy dobrać do silnika i jego mocy. Wtryskiwacze LPG powinny znajdować się jak najbliżej benzynowych. Sekwencyjny wtrysk gazu wymaga odpowiedniej jakości wtryskiwaczy, bowiem droższa montaż instalacji przełoży się na dłuższy okres jej bezawaryjnej pracy. Nad tym, czy instalacja pracuje w odpowiedni sposób, czuwa sterownik.
Instalacja gazowa sekwencyjna – usterki
Mimo że gaz sekwencyjny wart jest swojej ceny, jego instalacja nie zawsze pracuje we właściwy sposób. Na przykład, gdy mamy do czynienia z sytuacją, że silnik nie chce pracować na LPG, mogło dojść do uszkodzenia elektrozaworu, który znajduje się przy butli. Najczęściej wiąże się to z przepaleniem cewki lub uszkodzonymi przewodami pod autem.
Jeżeli wewnątrz elektrozaworu pojawią się zanieczyszczenia, mogą doprowadzić one do jego niepełnego otwarcia, co spowoduje, że reduktor wygeneruje zbyt małe ciśnienie gazu. W przypadku reduktora najczęściej spotykamy się z nieszczelnościami, które powodowane są przez zużycie membran lub zanieczyszczenia. Reduktor można wymienić na nowy lub zregenerować przez wyczyszczenie, wymianę membran, sprężyn i uszczelek.
Warto dodać, że jeśli uważasz, że silnik twojego samochodu nieprawidłowo pracuje na gazie, reduktor może być źle dobrany. Za niska wydajność parownika przełoży się na brak mocy motoru przy maksymalnych obciążeniach.
Pamiętaj, że nieprawidłowo pracująca instalacja gazowa wyrokuje na nierównej pracy samochodu po jego odpaleniu, gdy jeszcze jest zasilany benzyną i nie przełącza się na gaz. Powodem najczęściej jest zła regulacja instalacji lub usterka któregoś z komponentów.
LPG sekwencja
Jeżeli znasz schemat instalacji gazowej sekwencyjnej, a także orientujesz się, jakie usterki mogą w niej wystąpić, często samodzielnie możesz określić, co uległo awarii i dokonać naprawy lub wymiany. Wiedza ta jest również użyteczna, jeżeli chcesz sprawdzić diagnozę mechanika i zweryfikować, czy aby na pewno nie chce cię naciągnąć na koszty. Mimo że założenie dobrej instalacji LPG nie należy do najtańszych, koszt eksploatacyjny samochodu z gazem po pewnym czasie się zwraca, dzięki zaoszczędzaniu na paliwie.